Mayovky na Internetu

Kniha návštěv

Kniha návštěv si dlouhodobě drží přednost před diskusním fórem, ale k poptávce či nabídce sběratelských materiálů využívejte, prosím, výhradně diskusního fóra, kategorie Antikvariát a bazar. Prosíme, zdržte se reklamy. Pokud tu chcete něco propagovat a má to vazbu na mayovky, tak nás kontaktujte.

Jméno:
Zpráva:
3 + 10 =
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 274
mescalero (08.09.2022 10:23)
Možná, že někdo nabyl dojmu, že May je tzv. "lehký cíl" a že se na jeho dehonestaci a zničení "udělá". Já bych rád věděl, co má být výsledkem těchto "kulturních vražd", co si od toho, kdož takové akce podnikají, slibují. Kde a co je ta odměna, která na aktivisty čeká.
Zeta (08.09.2022 10:08)
May si rozhodně stran faktů nevymýšlel - nebo minimálně ne nijak moc přes čáru. Už jen před jeho rešeršemi v době bez internetu, kdy například striktně odlišuje - jak zmiňuje Mescalero - i různé kmeny a tedy nejsou jen jedni "Apačové", ale dělí se na Mescalery, Lipany, Mimbreně...musí člověk smeknout klobouk i se svým druhým skalpem. Zrovna dneska jsem zas po třech letech projížděla prérijním požárem, a stejně jako napoprvé jako obvykle hned za ohniskem slejvák že nebylo vidět na metr. Odkud asi informaci, že takhle to funguje, mám? Bingo - z mayovek. Přitom je to naprosto nepodstatná drobnost, kterou si ale Karl May musel někde najít a určitě ověřit z vícero zdrojů.

Co se fike týká - tak panebože, je to jen fikce! Když můžou být ve filmech draci, lidi, kteří lítaj, opice, ovládající planetu Zemi, filmy, kde nacističtí zločinci přežijí, filmy, kde hypoteticky v roce 21xx žijí místo lidí roboti atd., tak...pěkně prosím - jakápak povinnost?!?! Chápu, že svět se posunul, ale tak nestačilo by upozornit, že se ve filmu objeví ten a ten stereotyp, a že komu je to nepříjemné se nedoporučuje film/seriál shlédnout. Stejný princip funguje u tvorby, která není vhodná pro děti - klasické "upozorňujeme, že následné záběry mohou být drastické". Hotovo, vyřešeno...
Sapfo (08.09.2022 09:46)
Fila byl trapný, souhlasím s Oldmilanmanem a s Mescalerem. Vykládat bez ověření, že měl May špatné reálie je amatérismus. A pak si člověk přečte článek od Jiřího Kouby ohledně jazyka a je to hned veselejší.
mescalero (08.09.2022 09:32)
Mayovky nejsou pohádky, May je docela dobrým zdrojem poznání o světě Indiánů i Arabů nejen pro začínající čtenáře. Kde jinde se dovíte, že existovali Taracones Apači, že v Utahu žili Timbabačové, že významná skupina Komančů se jmenovala Naiiniové (= Quhadi či Kwahari Komančové).
oldmilanman (08.09.2022 00:43)
V tom Filově videu v cca 16:32 padne ,Budeme se muset vnitřně s Vinnetouem rozloučit.' Jsem alergický na lidi, co mluví za nás všechny, tedy i mě, a ještě tam přidává nějakou povinnost. Nebudu se muset rozloučit s Vinnetouem nijak, natožpak vnitřně. A ta osvěta o tom, že Mayovky jsou pohádky, že to takhle nebylo, je určitě potřebná, když jsme tohle mnozí vinou nejrůznějších kazičů zážitků věděli už v těch 80. letech, kdy jsme na ty filmy chodili do kina a knihy četli jako malí caparti. Celých 40 let, co jsem na světě a asi 35, co nějak vnímám svět kolem sebe, se v souvislosti s Mayem nemluví o ničem jiném, než že to je celé vylhané, May v Americe nikdy nebyl a nelze jeho díla brát vážně snad v žádném směru. Ještě že tu jsou lidi jako Kamil Fila, aby blbcům jako jsem já vysvětlil, jak to je. Tak díky. A děkuje i jeden z mých tří psů, který se jmenuje Aristoteles, protože za komentář pod článkem ,nejde vyloučit možnost, že se to v té podobě nějak stalo. Ale pravděpodobnější je, že se to tak nestalo.' mu musím dát pamlsek. Protože když ne za tohle, tak už nikdy. :-D
oldmilanman (08.09.2022 00:05)
Mě na tom humbuku u nás kolem Vinnetoua děsí, že si novináři nejsou schopni zjistit a ověřit informace, nebo mají tendenci k tomu to odfláknout, protože tuší, že kdyby zjišťovat začali, tak by taky nemuseli mít článek. A konkurence ano.

Ale třeba právě tohle dostane Maye do povědomí a zase se začne číst. Rasisti a náckové proto, že tam budou hledat ten rasismus, nadřazenost, extrém na druhé straně zase proto, aby si mohl nad Mayem odplivnout a věděl, proč je May závadný, a ta většina uprostřed si to prostě přečte ze zvědavosti nebo proto, že už dlouho Maye nečetla. Ale to asi ne, i když představa je to pěkná. Místo do smartfounů budou lidi v prostředcích hromadné dopravy vejrat do Lovce lidí nebo Petrolejového prince. :-)
m. (07.09.2022 22:55)
překlad německého textu o aktuální "cause" z Die Zeit:
https://www.goethe.de/ins/cz/cs/kul/mag/24111275.html

(ilustrační obrázky jsou z archivu zdejšího pana Kotena)
Zeta (07.09.2022 02:42)
Oldmilanman: Já tedy rozhodně nejsem žádný mayolog, ale souhlasím s názory, že dát dohromady logickou chronologii je prakticky nemožný úkol. Ještě tak se to dá přibližně u filmů, kde se mi zamlouvá navtřená chronologie od m...
oldmilanman (07.09.2022 00:15)
Dotaz jsem hodil i do diskuze (s upřesněním, že to hledání v anticích je online, kdy sjedu desítky antikvariátů, není to osobní hledání) přímo určené Supům Mexika a dovolil jsem si tam nahodit i jeden nápad, jak vyřešit navzájem se popírající události z Mayových knih, pokud se vylučují události z příběhů pro mládež, povídek a toho zbytku psaného v 1. osobě.

Když tak nakoukněte do
https://karel-may.majerco.net/diskuze/tema/39-Supov%C3%A9-Mexika
a napište tam, jak se vám to zamlouvá.
oldmilanman (06.09.2022 23:41)
V přehledu knih od SNDK/Albatrosu je u Supů Mexika uvedeno, že 2. vydání vyšlo v r. 1976. Nikdy jsem na 2. vydání v antiku nenarazil (nehledám každý den, ale za ty roky, co to občas zkusím, už mi to je podezřelé) a i na webu daildeli.cz, který se Burianovi věnuje, se uvádí jen jedno vydání, to z roku 1973. V databázi Národní knihovny pak žádné vydání z r. 1976 není. Může jít ale o knihu se stejným ISBN, kdy pak logicky v databázi nebude, ač kniha skutečně mohla vyjít a je tam to 2. vydání uvedeno. Zase se mi ale nezdá, že by Albatros pustil ve stejném roce do světa dva díly Vinnetoua a Supů Mexika, kdy si dával s dalšími Mayovkami na čas a čekalo se vždy několik let na novinku. Tady na webu ty seznamy dělali lidé, kteří mají Maye zmapovaného od A do Z, takže to zase moc na chybu a cucání si z prstu nevypadá. I na webu zdenekburian.cz je pak v přehledu v pdfku to druhé vydání z r. 1976 zmíněno.

Přesto mi stále můj neúspěch s hledáním toho 2. vydání a argumenty proti druhému vydání vrtají hlavou a skeptik ve mně se ptá, zda někdo máte toto 2. vydání doma, zda je tam uveden rok vydání a náklad, případně jaký.
oldmilanman (06.09.2022 22:41)
m.: Na tom čtvrtém odkazu se to týká taky filmů a řadí to podle děje. Jak jsem hledal, měl jsem toho otevřeno víc a omylem poslal chybné odkazy. Minimálně jeden další týkající se filmů a návrhu řazení jsem omylem zavřel. :-) Tak sorry za polospam. Jinak se to dá gůglit přes May reihenfolge filme, určitě těch návrhů vyjede víc.

To mě taky, i když bych spíš chtěl něco, co už nemám v několika různých vydáních a minimálně dvou překladech. :-) Ale lepší něco než nic.
m. (06.09.2022 22:12)
oldmilanman: kdyby ve stejné úpravě jako třídílného Vinnetou udělali Poklad ve Stříbrném jezeře s Burianovým ilustračním doprovodem, tak to by se mi líbilo hodně...
m. (06.09.2022 22:09)
oldmilanman: většina těch linků je o pořadí uvedení do kin nebo o knihách, ale na tom třetím linku je návrh dějově chronologického pořadí, které myslím smysl dává:

Vinnetou a Old Firehand
Vinnetou
Poklad na Stříbrném jezeře
Vinnetou - Rudý gentleman
Old Surehand
Mezi supy
Petrolejový princ
Old Shatterhand
Vinnetou s míšenka Apanači
Vinnetou a Old Shatterhand v Údolí smrti
Vinnetou - Poslední výstřel

Díky!
oldmilanman (06.09.2022 20:16)
Protože to tady jede víc než na fóru (není to škoda, mešúrs?), tak nahodím dotaz.

Má někdo nějaké vazby na lidi z Albatrosu, nebo na pana Jordána, který často píše k Mayovkám doslovy, a může tak zjistit, pokud to není obchodní tajemství, čím nás potěší Albatros s Mayem dál? Vyšla trojka s Vinnetouem (jednička má dotisk!), ještě před tím Syn lovce medvědů, letos Duch Llana Estacada, připravuje se sběratelské vydání Syna lovce jako KODovka (Vinnetou už vyšel), z toho mi vychází, že Albatros sahá po naprosté klasice, též Kocourkových verzích příběhů a po Burianových ilustracích a tzv. příbězích pro mládež. Bude Černý mustang, Petrolejový princ, nebo dokonce Poklad na/ve Stříbrném jezeře? Nebo to Albatros plánuje rozjet na plné kule jako s Foglarem a vydá všechno, k čemu existuje český překlad z dob komančů, kdy Mayovky vydávala Olympia a SNDK/Albatros?
oldmilanman (06.09.2022 20:06)
m.: Tak na to jsou podle všeho různé názory, protože jen některé filmy jasně odkazují na předešlý děj nebo vylučují jiné jako předchůdce.
Namátkou:
https://www.buechertreff.de/buchreihe/2349-winnetou-und-old-shatterhand-karl-may-reihenfolge/

https://www.vodafone.de/featured/tv-entertainment/winnetou-die-karl-may-filme-in-der-uebersicht/#/

https://www.kino.de/film/winnetou-i-1963/news/die-richtige-reihenfolge-der-winnetou-filme-aus-den-60ern/

https://www.moviepilot.de/liste/winnetou-chronologie-alfisti

Já osobně bych Old Shatterhanda dal spíš dozadu, protože Vinnetou je takový nervní, je i pomalovaný barvama, jako by cítil, že to jde s jeho lidem do kopru. Já jsem dřív řadil i podle kvality, aby vždy za dobrým filmem šla srajda. Pak jsem srajdy vyřadil úplně a dnes mám na BD jenom velkou čtyřku a na DVD Old Shatterhanda, Mezi supy a Údolí smrti, které sleduju zásadně v němčině s titulkama. (Zdravím pana režiséra Ptáčka! :-D)
Filmy z Orientu jsou nejspíš za sebou a můžou dost možná být kdekoliv uprostřed nebo na konci, jestli se nepletu. Dvojka s doktorem taktéž.
m. (06.09.2022 18:31)
Belenor: já se ten den do Prahy nedostanu :-(, ale pokud by někdo z místního osazenstva šel, budu vděčný za nějaký report!
m. (06.09.2022 18:30)
Je někde (tu či jinde) zachycena nějaká [b]dějová[/b] chronologie filmových mayovek s Vinnetouem?

Končí to Posledním výstřelem, to je jasné, začíná asi Old Firehandem, kde je ještě živá Nšo-či, ale v jakém pořadí do toho ideálně zapadají "surehandovky" či Old Shatterhand?
m. (05.09.2022 12:03)
A tady (mírně odlišná) textová verze pro ty, co neradi videjíčka:

https://www.kinobox.cz/clanek/22579-vinnetoua-nezakazali-cesky-a-nemecky-bulvar-hloupe-lze


Kačka: jaké blbosti?
Kačka (05.09.2022 05:56)
No, taky tam místy plká blbosti, ale holt je to taky novinář :)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 274