Kniha návštěv
Kniha návštěv si dlouhodobě drží přednost před diskusním fórem, ale k poptávce či nabídce sběratelských materiálů využívejte, prosím, výhradně diskusního fóra, kategorie Antikvariát a bazar. Prosíme, zdržte se reklamy. Pokud tu chcete něco propagovat a má to vazbu na mayovky, tak nás kontaktujte.
Zeta: Zaujímavé je, že Lex Barker vo filmoch z Orientu bol oblečený neorientálne, takže príliš sa za domorodca vydávať nemohol.
Mayovky s Grangerem si pustím jen velmi zřídka, na Grangera jsem doslova alergická. Přijde mi, že postavu Vinnetoua seškrtali na minimum, a z jejich interakcí jsou ty vzájemné antipatie strašně vidět. Plus má La Luna naprostou pravdu, že ta postava je naprosto odfláknutě, mizerně napsaná, a Granger vlastně neměl moc co hrát, i kdyby chtěl (což mi přijde, že ani snad moc nechtěl - že spíš vnímal koprodukční evropský western jako něco pod jeho úrověň).
Deerslayer: Ohledně Kary ben Nemsího je to trošku složitější, řešili jsme jeho vzhled v jiném vládně na diskusi :-D Old Shatterhand je popisován většinou jako člověk s přibližně špinavě blond/světlehnědými vlasy a kaštanovým/světlým plnovousem, takže tam by volba Lexe Barkera odpovídala, až na ten věk, protože OS má být při seznámení s Vinnetouem zhruba 18, ale budiž, divačky z něj šly do kolen, a diváci chtěli být jako on. Naproti tomu Kara ben Nemsí je popisován jako tmavovlasý, s tmavým plnovousem, dokonce ho celkem běžně lidé, které při svých dobrodružstvích potká, považují za Araba. Nejsem si jistá, proč to vzniklo, to by osvětlil někdo ze zdejších mayologů, ale myslím, že v prvních povídkách z Orientu ještě nebyl Kara ben Nemsí a Old Shatterhand jedna a tatáž osoba, že se to sloučilo až později a proto ta diskrepance.
Dle mého názoru má Charlie zkrátka světle hnědé vlasy a tmavě hnědé vousy. Navíc se podle knih opaluje hodně do sněda, takže s Orientálcem si ho splést možné bylo. K tomu ještě nosí různé ty burnusy podobné oděvy, jejich součástí jsou kompletně zakryté vlasy, takže pokud je má spíš světlé, stejně to nebylo vidět...
Granger byl přeplacená hérečka, podle Bricových pamětí nesnesitelný na place i mimo ni. A já si nemůžu pomoct, ale jeho role byla tak mizerně napsaná! On byl možná dobrý herec (nedokážu posoudit nezaujatě, protože jiný filmy jsem s ním nikdy neviděla), ale Old Surehand se do těch příběhů prostě vůbec nehodil. Všechny ty jeho gesta a celá ta nadřazenost prostě nesedí. Z Vinnetoua se stal prostě trochu podivný sidekick, který je tam čas od času užitečný. Tohle se podle mě prostě moc nepovedlo. Samozřejmě, dívám se na to každé léto, už to k tomu patří, ale čím jsem starší, tím víc si uvědomuju, že v těchto filmech z mayovek nezbylo skoro nic.
A ešte dve poznámočky k seriálu Kara Ben Nemsi Effendi. Výborný vzhľad Schuta - brutálny, násilnícky zjav, nie uhladený Rik Battaglia. zaujal ma škipetarský čakan. Očakával som niečo podobné indiánskemu tomahawku alebo našej valaške...a ono to vyzeralo ako sekáčik na sekanie tureckého medu.
Tak som si teraz troška na youtube pozeral seriál Kara Ben Nemsi Effendi. Musím uznať - výber predstaviteľa hlavného hrdinu výborný, typovo zodpovedá knižnému. Ale zase, ženy by z neho neomdlievali asi. Celkom by ma zaujímalo, prečo v 60.rokoch tvorcovia siahli po L.Barkerovi, ktorý knižnej predlohe absolútne nezodpovedal a bol troška mimo aj vekovo. Z hľadiska komerčného úspechu ale zásah do čierneho. Ďalšia taká otázočka, námet na zamyslenie - prečo mal Stewart Granger tak neúmerne vysoký honorár oproti P.Briceovi? OK, hollywoodska hviezda, ale v tej dobe bol už hviezdny (aspoň v Európe, ale mayovky boli určené predošetkým európskemu publiku) aj P. Brice. A oproti Winnetouovi pôsobí Old Surehand naozaj pristaro....žeby tak trocha kalkulovali s tým, že im Grangerovo meno/popularita pomôže v amerických kinách ?
mescalero: Mám kolegu, až by se spíš dalo říct kamaráda, který je napůl Čejen. Osud malinko smutnej - táta Indián, máma běloška, klukovi je 22 roků, bydlí s tátou v nějakém jednopokojáku, protože mámě se asi strašně líbila ta "exotika" v posteli, ale už ne to, co každý mezinárodní svazek nevyhnutelně přináší - nutnost přijmout ty kulturní rozdíly. Tak je radši zavčasu opustila :-(( Kluk vypadá celkem světlý, nebo spíš možná jako můj manžel který je napůl Řek, a tak se opaluje okamžitě do černa. U tohohle kolegy je poznat "nebělošský" tvar očí, neobvykle husté a tmavé vlasy, ale dala bych za něj ruku do ohně, onehdy jsem zapomněla v kuchyňce mobil a on byl ten, kdo ho zanesl na customer service. Ke svému napůl native původu se hrdě hlásí, a nějaké úlevy na daních atd. ve 21 odmítl; normálně chodí do práce. Zároveň si ze sebe umí udělat i legraci - třeba koupí family pack gumových medvídků, v kuchyňce je dá na stůl a ať si každej bere, že opravdový medvědi by byli námaha. Já mu na to řeknu, že je to od něj strašně hezký, a on vzhledem k tomu, že mám přízvuk, mě s vtipem zpraží odpovědí "nerozumím řeči tvého kmene":-D:-D:-D
na toto téma doporučuji dokument (se zavádějícím názvem) Fenomén Vinnetou, který vysílala Prima Zoom:
https://www.csfd.cz/film/763657-fenomen-vinnetou/
https://www.iprima.cz/videa/fenomen-vinnetou-upoutavka
K lámání chleba dojde, až nastane útok na Euroindiány (v Německu je jich dost) s tím, že neIndián si nemůže hrát na Indiána, že je to urážka skutečných Indiánů (tj. těch, kteří svůj na svůj ind.původ mají nějaké úřední potvrzení, že jde kolikrát de facto o skoro na první pohlde "čistokrevného" bělocha či černocha, to tu nehraje žádnou roli. Patadoxem je, že se útočí na lidí, kteří mají Indiány opravdu rádi.
Šedý vlk (29.08.2022 20:51)
Jsem na straně Vinnetoua, říká severoamerický indián - Sioux / viz Novinky.cz /.
Rudoch či rudokožce nebo indžana, indsmena atp. používal Cooper, May a další - záleží v jaké souvislosti, v beletrii můžete použít i negra, homouše, buznu, prostě cokoli. To si žádný autor nedá vzít, tuhle svobodu.
m.
Doufám, že máš pravdu. Ne nadarmo se říká "Na každém šprochu pravdy trochu".
mescalero: toho bohdá nebude, abych psal Indián s malým i- - v tomto naprostý souhlas!
("rudokožec, rudoch", to mi přišlo hanlivé už jako malému, to nepoužívám)
scyris: klid, není to pravda (takto, jak je to formulováno), nic z toho se neděje (krom stažení hloupé knížky na Vinnetouovi parazitující jejím nakladatelem) - psal jsem o tom o kousek níže
Pokud jsou mayovky rasistické, tak mám asi mylnou představu o "rasismu".
Ještě, že se toho nedožil Pierre Brice.
Svět se totálně zbláznil :-(
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-filmy-serialy-nemecka-televize-navzdy-rusi-rasistickeho-vinnetoua-40407081#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varAA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Martin - změna identity: samozřejmě, že jsem psal o změně identity, která probíhá jen v hlavě dotyčného jedince: např. ve třídě mého synovce se polovina dětí prohlašuje za homosexuály (ve skutečnosti z nich gayem či lesbou není zřejmě ani jeden - jde o snahy zaujmout, být moderním či nasrat rodiče).
Já budu slovo Indián (vždy s velkým písmenem I) používat až do své smrti, stejně tak rudokožec, rudoch, původní obyvatel Ameriky (tady už nastává problém, neboť není jasné, zda byli v sev. Americe dříve lidé bílé či žluté rasy) atd. - mám rád synonyma.
Nemávejme nad aktivitou organizací, které vědí lépe než my, co je pro nás dobré a před čím nás musí ochránit, rukou: situace je opravdu vážná. A hlavně - odpor proti těmto "aktivistům" prakticky neexistuje (renomovaný německý historik se bojí říci, že ve středověku nežili na území Německa černoši), hlavně ne v rovině mediální.
Zajímavé, že se nebrojí proti americkým westernům, kde jsou Indiáni zabíjeni jak na běžícím páse, ale vede se tažení protí dílům, která Indiány brání a ukazuje je i jinak, než jako překážku civilizace.
Politika - o nic jiného než o politiku tu nejde. Dochází tu bohužel k zmatení pojmů - nejde o politiku leviicovou, nýbrž liberální. LGBT atd. je téma liberální, ne levicové, neboť adopce dětí či manželství nebo všelijak označené záchodky Vám nepřinese ani korunu navíc, nenajíte se ani nezaplatíte nájem.
Zeta: práva na Maye propadla v roce 1962 - neuhodnete, co se stalo :-D
To s licencí na vysílání bylo v nějakém německém článku - že to ARD expirovalo už v roce 2020.
A co se týče práv na Maye, tak tam KMV sice nějaká práva má, ale May je již více jak 70 let po smrti a asi by se dalo ledaccos u soudu vyhrát, kdyby KMV dělalo potíže.
A ještě se mi líbí "Myslím, že politikou to tu zaplevelovat nemusíme, zvláště zbytečně, bývalo to tu netoxické fórum věnované mayovkám" níže - bylo by supr, kdyby to tak zůstalo i nadále - různého dohadování je plný zbytek internetu, nějaká oáza klidu by bodla :)
m.: Ano, ta hysterie je spíš na škodu, a o to smutnější, pokud se nějěkaým způsobem dotýká klasické literatury, vzniklé v dobách minulých :-(
Jinak to s autorskými právy mě nenapadlo, ale nejspíš máš pravdu - i v ČR mayovky běžely snad už na všech hlavních stanicích, a po čase si zkrátka ta autorská práva stanice prohodí. Když jsme u tohohle tématu - co vím, tak autorská práva na dílo Karla Maye má tuším Karl May Verlag? Vzhledem k tomu, že KM neměl děti a tuším, že přežil i své sestry? Vybavuji si nějaké ostřejší výměny názorů ohledně názvu minisérie z roku 2016 - což celkem chápu, protože ty filmy měly s předlohou společný akorát ústřední motiv přátelství bělocha s indiány, který se ale dá najít v každém druhém westernu, Posledním Mohykánem počínaje a Tancem s vlky konče. U těhle dětských blbinek jako byly třeba ty Winnetoons, nebo jak vyšla celá řada knih od Marheineckeho by mě upřímně docela zajímalo, zda si to na sebe vůbec vydělá, nebo to bude lidově řečeno spíš "šul-nul".
Zde je možno podepsat tu petici, o které píše Castlepool:
https://www.petitionen.com/ist_winnetou_erledigt_ein_offener_brief_von_karl-may-gesellschaft_und_karl-may-stiftung