Pátá mayovka z dílny produkční společnosti Rialto Film vznikla v roce 1965 pod vedením režiséra Haralda Philippa, pro kterého znamenala tato nabídka vrchol jeho dosavadní filmové kariéry. Oba zkušení mayovští režiséři - Harald Reinl i Alfred Vohrer - se již připravovali na natáčení dalších dvou mayovek Vinnetou - Poslední výstřel a Old Surehand. Scénář k Petrolejovému princi napsal Fred Denger, který se stal po Haraldu G. Peterssonovi a autorské dvojici Keindorff / Sibelius třetím kmenovým scénáristou mayovek. Snímek bohužel nemá se svou literární předlohou nic společného, navíc místo Old Shatterhanda vystupuje ve filmu Old Surehand, protože Lex Barker natáčel v té době orientální mayovky pro producenta Braunera.
Přípravy k natáčení Petrolejového prince se rozběhly počátkem roku 1965. Mezi Berlínem, Záhřebem a jednotlivými místy natáčení neustále pendlovaly nákladní automobily, které převážely kostýmy, rekvizity a ostatní filmový materiál. Mnozí spolupracovníci si u příslušných jugoslávských konzulátů vyřídili dlouhodobá víza, aby mohli kdykoliv a bez potíží přicestovat. Začátek natáčení byl naplánován na konec března, kdy v Chorvatsku ještě panovalo chladné počasí, proto se filmaři rozhodli začít natáčet co nejjižněji, v okolí Dubrovníku. První záběry vznikaly 28. března 1965 v Zupci u Trebinje, kde pořád ještě stálo westernové město z filmu Old Shatterhand. Architekt Dušan Jeričević, který stál u zrodu Pokladu na Stříbrném jezeře, přestavěl někdejší Golden Hill na město Tucson - přitom mu stačilo vyměnit jen pár cedulí na obchodech a provést několik dalších drobných úprav, aby z pohledu kamery nešlo poznat, že se domy na ulici skládají pouze z průčelí. Za těmito domy pak musela Antje Weisgerber věšet v letních šatech prádlo. Byla nesnesitelná zima a po obloze se valila hustá mračna poháněná silným ledovým větrem, proslulou bórou. Kameraman Heinz Hölscher vzpomíná: "Natáčeli jsme v krátkých pauzách, když se vítr na chvíli uklidnil a Antje mohla normálně stát; jinak hrozilo, že tuto křehkou dámu povalí vítr na zem."
Po týdnu se filmaři přestěhovali do Splitu, odkud to neměli daleko k ostatním místům natáčení: k divoké řece Cetině, k prérii u Vrliky, k Radmanovým mlýnům u Omiše nebo k vodopádům řeky Krky u Skradinu. Do přístavu byl trajektem společnosti Jadrolinija přivezen obytný přívěs Stewarta Grangera. Hollywoodský herec byl tentokrát v Jugoslávii sám, neboť jeho třiadvacetiletá žena Carolyne, která ho doprovázela na natáčení snímku Mezi Supy, se musela v Belgii podrobit těžké operaci srdce.
U města Trilj, přímo na břehu řeky Cetiny, která je nejvodnatější a se svými 105 kilometry zároveň i nejdelší řekou střední Dalmácie, se natáčely scény, v níž byli osadníci přepadeni Finderovci a Navajové stříleli zápalnými šípy na vozy osadníků. Vznikly tu rovněž dramatické záběry plavby na voru. Počasí bylo stále nepříznivé, ke studenému větru se přidal také déšť. Řeka Cetina byla rozvodněná a teplota její vody se pohybovala okolo osmi stupňů. Antje Weisgerber, Macha Méril, Mario Girotti a malý Marinko Ćosić dostali sice gumové obleky, ale ani ty je před chladem dlouho neuchránily. Natáčení scén na voru vedl zkušený hollywoodský kaskadér Allan Pinson. Voraři byli profesionálové od řeky Driny, známí svou rozvážností, přesto málem došlo ke smrtelné nehodě. Informovala o ní agentura Ringpress:
Režisér Harald Philipp byl bílý jako vápno, když se jugoslávský kaskadér začal náhle topit v divoké Cetině. Někteří lidé pobíhali vystrašeně sem a tam a házeli do vody lana. Sto metrů po proudu se z vody náhle vynořily ruce mladého muže a po chvíli opět zmizely ve zpěněné vodě. "On se utopí!" křičel Philipp plný strachu. Někteří muži se rychle svlékli a skočili do vody. Tu se muž opět vynořil. Zápasil s dechem, rozhlížel se zoufale kolem sebe a nakonec se mu podařilo chytit se ocelového lana napnutého napříč přes řeku. Na laně visel do té doby, dokud si pro něj ostatní nepřijeli. "Utekl hrobníkovi z lopaty," utrousil pak bezbarvým hlasem Philipp.
Další nehody nenechaly na sebe dlouho čekat. Při nočním přepadení osadníků Finderovci postrčil Stewart Granger hořící kolo, z něhož se utrhl kus hořící hmoty, který pak proletěl těsně kolem jeho hlavy (tento záběr můžeme vidět i ve filmu). Herberta Kerze, vedoucího natáčení a výborného plavce, stáhl pod vodu vír, když chtěl přivézt nafukovací člun unášený od břehu. Celé dvě minuty se nevynořil na hladinu a byl skutečně tak vyčerpaný a podchlazený, že ho chtěli lékaři odvézt do nemocnice. Kerz to však odmítl a po třech hodinách odpočinku pracoval dále. "Ale ty tři hodiny jsem skutečně potřeboval," utrousil pak Kerz. Také Pierre Brice zažil na řece Cetině pár nepříjemných chvil. Při natáčení se dostal jeho pravý ukazováček mezi dva kmeny voru, čímž si způsobil tržnou ránu, která musela být zašita. Proto ho ve filmu vidíme častěji s tomahavkem než se Stříbrnou puškou, neboť takto se dal obvaz lépe zamaskovat.
Kvůli špatnému počasí, kdy se celé hodiny čekalo na sluníčko, měli fotografové mnoho příležitostí pořídit zajímavé a kuriózní záběry: Mario Girotti a Macha Méril šplhají v potápěčských oblecích na skály, Petrolejový princ rajtuje na malém poníkovi, Heinz Erhardt se nechává krmit obrovskou polévkovou naběračkou. Heinz Erhardt musel v roli kantora Hampela dirigovat skupinu zpívajících dětí. Když se malých špuntů zeptali, jakou písničku by rádi zazpívali, rozpoutala se mezi nimi vášnivá diskuze, kterou rázně ukončil až režisér: "Zpívejte si co chcete. Bude to stejně předabováno." Děti nakonec zanotovaly jednu jugoslávskou písničku, jejíž název zněl v překladu "Smrt fašismu". Do Trilje přijel také fotograf Karl Reiter, kterému se podařilo přemluvit celý tým lidí ke společné fotografii. Existuje sice mnoho pracovních záběrů a fotografií, které dokumentují průběh natáčení mayovek, ale ještě nikdy nebyla pořízena fotografie celého týmu, jedná se vlastně o unikát. Harald Leipnitz se projevil jako mimořádně nadaný muzikant a po večerech bavil přítomné kolegy svou hrou na kytaru. "Vy máte krásnější hlas než mnozí populární zpěváci!" pronesl uznale Stewart Granger. Jednoho dne se v Trilji objevil také producent Horst Wendlandt a předal Pierru Briceovi sošku Bambi. Pro fotografa Lothara Winklera to byla další příležitost pořídit ještě několik jedinečných záběrů. Svou návštěvou poctil filmaře i režisér Harald Reinl, který se tehdy připravoval na natáčení Posledního výstřelu a v okolí Splitu hledal vhodné lokality.
Trilj však nebyl jediným místem, kde se natáčely scény na voru. Druhou lokalitou byl pramen řeky Cetiny u Rudy, kde vznikaly také záběry Old Surehanda a Petrolejového prince na visutém mostě, třetím místem byly vodopády řeky Krky u Skradinu, kde Old Surehand zachránil pomocí lasa Richarda a Lizzy, a poslední záběry (nepočítáme-li ty ateliérové) vznikaly u malé osady Kreševo nad městem Donja Brela, kde byla řeka Cetina opravdu divoká.
Natáčení Petrolejového prince se kromě jezdců z Jadran filmu účastnili také jezdci spolku Alka ze Sinje u Splitu. Jezdci i koně z této oblasti jsou velmi známí, protože se už více než století účastní rytířského turnaje, konaného na paměť historického vítězství zdejších obyvatel nad mnohonásobnou přesilou tureckých útočníků v roce 1715. Slovo alka pochází z tureckého halka a znamená kruh. Hra spočívá v tom, že jezdci musí v plném cvalu zasáhnout těžkým dlouhým kopím kruhový terč. Přítomnost těchto profesionálních jezdců i jejich koní vyvolala ve filmovém štábu velkou pozornost. Jeden z nádherných sinjských koní se zalíbil i vedoucímu výroby Erwinu Gittovi, který se chtěl na něm nechat vyfotografovat. Tím vyvolal bouři smíchu u svých kolegů, neboť Gitt měl všechno možné, jen ne rytířskou postavu. Gitt se ale nenechal rozhodit a požádal jednoho z jezdců, aby mu pomohl do sedla. Sotva fotograf pořídil tohle historické foto, kůň se trochu pohnul a Gitt se zřítil na zem. S velkou námahou se kaskadérům podařilo zavalitého vedoucího výroby postavit znovu na nohy. Tak se Erwin Gitt v mžiku seznámil s těžkým povoláním kaskadérů a slíbil jim zvýšení honoráře. To se však nikdy nestalo, protože produkční Jadran filmu Stipe Gurdulić se do sedla nikdy neodvážil, a tak neviděl pro zvýšení honoráře žádný důvod.
Haraldu Philippovi se nápad velice líbil: hned dvě světoznámé hollywoodské hvězdy plus Pierre Brice v jednom filmu a pod jeho režií. K jeho velkému zklamání k tomu ale nakonec nedošlo. Wendlandtův znamenitý střihač Hermann Haller o báječnosti tohoto nápadu pochyboval a do svých poznámek si zapsal: "Objeví se Old Shatterhand a Sam Hawkens. K čemu? K čemu tak velkolepé a nudné finále? Celá závěrečná scéna je zdlouhavá, nezajímavá a nedůležitá. A do toho ještě hlas vypravěče, který dělá reklamu novému filmu Vinnetou - Poslední výstřel." Horst Wendlandt jeho argumenty chápal, ale rozhodující byl nakonec fakt, že Barker ani Granger neměli kvůli práci na společné natáčení čas.
Petrolejový princ a jeho kumpán Kovacz chtějí prodat bankéři Duncanovi petrolejový pramen, který ve skutečnosti vůbec neexistuje. Čáru přes rozpočet jim však udělají osadníci, proto Petrolejový princ pověří bandity, aby odstranili Billa Fornera, který je jakousi předsunutou hlídkou vyslanou osadníky. Vinnetou a Old Surehand vypátrají, že jeden z banditů, který se vydává za mrtvého Billa Fornera, má přivést osadníky do neštěstí. Falešný Bill Forner je při výslechu zavražděn a zatímco Old Surehand varuje osadníky, Vinnetou přesvědčuje náčelníka Navajů Nitsas-Iniho o dobrých úmyslech bílých přistěhovalců, kteří se chtějí usadit u jezera Shelly. Old Surehand pověří Old Wabbla vedením kolony a sám odjíždí, aby s Vinnetouem navštívil náčelníky Mokašiho a Nitsas-Iniho. Po cestě je Old Surehand přepaden Finderovou bandou, ale Vinnetou mu zachrání život. Osadníci mezitím dorazili k řece, kde chtějí udělat přestávku. Ke skupině patří mezi jinými mladá vdova Ebersbachová, její bratr kantor Hampel a mladá Lizzy, která se snaží udělat z falešného hráče karet Richarda Forsythe poctivého člověka.
Finderovci v noci přepadnou osadníky, naštěstí Old Surehand a Vinnetou jejich plány znají a podaří se jim útok banditů odrazit. Petrolejový princ vymýšlí ďábelský plán. Jede k Mokašimu a namluví mu, že mají osadníci plný pytel zlata. Mokaši se s bojovníky vydá k osadníkům, aby se o tom přesvědčil. Při té příležitosti nechá Petrolejový princ zavraždit syna náčelníka Mokašiho a svalí vinu na přistěhovalce. Mokaši přísahá pomstu a chce osadníky povraždit, pokud mu během jednoho dne nevydají vraha. Old Surehand se vydá za Petrolejovým princem. Vinnetou dává pokyn, aby ženy a děti nastoupily na vor a odpluly do bezpečí. Vor se však nečekaně uvolní a divoká voda je unáší směrem k vodopádům. Vinnetou riskuje svůj život, aby zabránil katastrofě. Jen díky včasné pomoci Old Surehanda jsou všichni zachráněni. Petrolejový princ uzavře obchod s Duncanem, nechá ho však zasypat v jeskyni a Kovacze zastřelí. Spolu s Knifem chtějí uprchnout, Old Surehand je však na visutém mostě zastaví. Spoutá je a přiváže ke stromům. Old Wabble má bandity hlídat, nevšimne si ale, že Knife má u sebe schovaný nůž. Knife se znovu pokusí o útěk, narazí však na Old Surehanda a dojde k boji, při kterém padoucha zradí jeho vlastní nůž. Old Surehand naloží mrtvého vraha na koně a spěchá rychle k osadníkům. Mokaši už zahajuje boj, situace vypadá beznadějně, ale slavný zálesák přijede včas. Tělo vraha předá Mokašimu, trestu neujde ani Petrolejový princ. Osadníci dostanou od Indiánů kus půdy u jezera Shelly a připravují se hned dvě svatby: Campbell si bere paní Ebersbachovou a Richard Forsythe mladou Lizzy.
Pierre BriceVinnetou | Stewart GrangerOld Surehand | ||
Macha MérilLizzy | Mario GirottiRichard Forsythe | ||
Harald LeipnitzPetrolejový princ | Slobodan DimitrijevićKnife | ||
Walter BarnesCampbell | Antje WeisgerberPaní Ebersbachová | ||
Heinz ErhardtKantor Hampel | Milan Srdoč (Paddy Fox)Old Wabble | ||
Ilija IvezićWebster | Stole AranđelovićBandita | ||
Davor AntolićPaddy | Veljko MaričićBergmann | ||
Dušan JanićijevićButler | Antun NalisJenkins | ||
Vladimir LeibDuncan | Gerhard FrickhöfferKovacz | ||
Petar DobrićNitsas-ini | Milivoj PopovićMokaši | ||
Šimun JagarinecMokašiho syn / Kaskadér | Zvonimir ČrnkoBilly Forner | ||
Marinko ĆosićTobby | Petar PetrovićJimmy | ||
Branko SupekJack | Slobodan VerdernjakJohn | ||
Stjepan ŠpoljarićBandita / Kaskadér | Iwan NovakBandita | ||
Ivan ZenićBandita | Ivan KrištofBandita / Kaskadér | ||
Antun GorišekRůzné drobné role | Tomislav BuhinRůzné drobné role | ||
Sabine BredemeyerMiminko |
Režie ....................................... | Harald Philipp |
Asistent režie .......................... | Uwe Gravenholdt, Vili Čakleć |
Scénář .................................... | Fred Denger, Harald Philipp |
Dramaturgie ............................ | Dr. Manfred Barthel |
Kamera ................................... | Heinz Hölscher |
Střih ........................................ | Hermann Haller |
Stavby ..................................... | Dušan Jeričević |
Kostýmy .................................. | Irms Pauli |
Hudba ..................................... | Martin Böttcher |
Zvuk ........................................ | Matija Barbalić |
Pyrotechnik ............................. | Erwin Lange |
Vedoucí výroby ....................... | Erwin Gitt |
Producent ............................... | Horst Wendlandt |
Produkce ................................. | Rialto Film Preben Philipsen, Hamburg |
Koprodukce ............................. | Jadran Film, Zagreb |
Doba natáčení ......................... | 28.3. - 31.5. 1965 |
Délka ....................................... | 90 min 32 s (originální verze filmu) |
Premiéra ................................. | 25.8. 1965, Mnichov (Mathäser-Filmpalast) |
Čs. distribuční premiéra .......... | V čs. kinech nebyl promítán |
Ocenění .................................. | Zlaté plátno |
Použitá literatura:
Autor článku - Michaela Kroupová a Jan Koten, poslední aktualizace 8.2. 2013