Mayovky na Internetu

Tulove grede a okolí

Oblast holých vápencových skal s vrcholem Tulove grede, kterému příznivci mayovek neřeknou jinak než Nugget-tsil, patří k nejpozoruhodnějším partiím jižního Velebitu. Právě tady se nachází místa nejkrásnější a nejproslulejší - místo smrti Inču-čuny, Nšo-či a nakonec i Vinnetoua. Přístup ke stezce vedoucí až pod vrchol je po známé vyhlídkové silnici, která vede přes průsmyk Mali Alan a spojuje přímořskou oblast u Obrovace a Sveti Rok ve vnitrozemí.

Výchozím bodem výletu může být poklidné město Starigrad, odkud se vydáme po silnici D8 směrem k Zadaru. Zhruba po 13 kilometrech přijedeme k velké křižovatce, na níž odbočíme vlevo směrem na Obrovac / Maslenica. Podjedeme dálniční most a po dalším kilometru jízdy odbočíme doleva na silnici 54 směrem na Gračac / Obrovac. Po necelých 3 kilometrech nás při průjezdu pravotočivou zatáčkou uvítá cedule s názvem obce Jasenice. Odtud pokračujeme dalších 7 kilometrů k první křižovatce, kterou projedeme rovně. O necelé 2 kilometry dál je druhá křižovatka, na níž odbočíme doleva. Jedeme serpentinami směrem k horám. Asi po 9 kilometrech - v místě, kde nadjíždíme tubusy dálničního tunelu Sveti Rok - končí úsek s asfaltovým povrchem a dál už vede jen úzká šotolinová cesta. Po dalších 6 kilometrech jízdy zaparkujeme vůz u ochranné kamenné zdi (souřadnice 44°15'48.5", 15°38'51.5") a vydáme se obdivovat filmová místa. Jedná se o náročný celodenní výšlap po kamenitých stezkách, proto zvolte pevnou obuv a přibalte dostatek vody.

Úzká šotolinová cesta vedoucí k Tulove Grede. | Foto: Michaela Kroupová

Místo, kde měli Supové noční tábor a kde byl zajat Martin Baumann

Zelená louka

Pronásledování Vinnetoua bandity a Vinnetouova smrt

Zobrazit místo na větší mapě