V roce 1958 natočil producent Heinz Neubert první barevnou mayovku Karavana otroků, která zaznamenala v mnohých městech Německa návštěvní rekord. Heinz Neubert i vedení společnosti Bavaria byli s výsledkem spokojení a rozhodli se v natáčení mayovek pokračovat. Před zahájením natáčení nového filmu s pracovním názvem In den Trümmern von Babylon (V troskách Babylonu) učinil producent dvě zásadní změny: arogantního a divácky nepříliš oblíbeného Viktora Staala nahradil sympatický herec Helmuth Schneider a režiséra Georga Marischku vystřídal mnichovský scenárista a začínající režisér Johannes Kai, známý také pod rodným jménem Hanns Wiedmann (1912-?).
Nový představitel Kary ben Nemsího, Helmuth Schneider, se narodil 18. prosince 1920 v Mnichově, ale dětství prožil v Brazílii. Na přání svého otce se vrátil do Německa, kde složil maturitní zkoušku a zahájil studium herectví. Na jevišti stál poprvé v roce 1942, o dva roky později debutoval i na stříbrném plátně. V padesátých letech hrál zejména ve vesnických dramatech. V šedesátých letech účinkoval v italských a francouzských filmech, často v rolích nacistických důstojníků. Čeští diváci si ho budou nejvíce pamatovat jako křesťanského otroka Colina Paturela z romantického filmu Angelika a sultán (1968). Zemřel 17. března 1972 při autonehodě v brazilském Rio de Janeiru.
Film se natáčel v letních měsících roku 1959 v okolí Madridu, Aranjuez a v ateliérech společnosti Sevilla. Stejně jako Karavana otroků vznikal i Babylonský lev ve dvou verzích: v německé a španělské. Johannes Kai brzy pochopil, proč režisér Marischka po předchozích zkušenostech odřekl svou účast na natáčení: spolupráce se španělským režisérem Ramónem Torradem byla psychicky i fyzicky velmi náročná. Španělští herci hodně přehrávali, jejich přehnaná gesta působila v mnohých scénách nepřirozeně a směšně. Režisér Kai měl opravdu co dělat, aby zkrotil jejich temperament a zachoval si přitom chladnou hlavu.
Premiéra Babylonského lva se uskutečnila 20. října 1959 ve Würzburgu a byla nanejvýš úspěšná. Zúčastnili se jí herci Georg Thomalla, Helmuth Schneider a herečka Pilar Cansino, režisér Johannes Kai a španělský producent Jesús Sáiz. Limuzínu s Helmuthem Schneiderem a Georgem Thomallou doprovázelo pět jezdců v kostýmech beduínů. Byla to nádherná podívaná pro zástupce médií i diváky shromážděné v ulicích města. Přestože film není o nic horší než jeho předchůdce Karavana otroků, ztratil se nakonec v propadlišti dějin.
Säfir je vůdcem jedné velké pašerácké bandy a obývá nádherný palác ve městě Hilleh. Spolu s ním tam žije osmnáctiletá dívka Säfa a její dvacetiletý bratr Ikbál, které Säfir vydává za své vlastní děti. Ve skutečnosti patří obě děti k rodině policejního kapitána, jehož ženu kdysi dávno zabili pašeráci. Ikbál vyrůstá pod špatným vlivem svého domnělého otce a připravuje se na přepadení karavany. Zamiluje se však do obchodníkovy dcery Iridy, která ho přiměje oprostit se od svého dosavadního způsobu života. Když chce Ikbál zkřížit Säfirovi plány, skončí v hladomorně, kde se setká se zajatým profesorem Pfotenhauerem, přítelem Kary ben Nemsího. V kobce hladoví také anglický světoběžník David Lindsay a Säfa, která mezitím prohlédla nekalé úmysly svého otce. Policie pod vedením Karova přítele Osmana paši obklíčí terén a Kara ben Nemsí vysvobodí všechny zajatce. Děti se konečně setkají se svým pravým otcem a zločinec Säfir dojde spravedlivému trestu.
Kara ben Nemsí ...................... | Helmuth Schneider |
Hadži Halef Omar ................... | Georg Thomalla |
Sir David Lindsay ................... | Theo Lingen |
Profesor Pfotenhauer ............. | Fernando Sancho |
Säfa ........................................ | Mara Cruz |
Säfir ....................................... | Rafael Luis Calvo |
Irida ........................................ | Pilar Cansino |
Ikbál ....................................... | Pedro Giménez |
Kepek ..................................... | Ángel Álvarez |
Osman Paša ........................... | Francisco Montalvo |
Režie ...................................... | Johannes Kai (= Hanns Wiedmann) |
Režie španělské verze ........... | Ramón Torrado |
Asistent režie .......................... | Victor López Iglesias |
Scénář .................................... | Johannes Kai (= Hanns Wiedmann) |
Kamera .................................. | Ricardo Torres |
Střih ....................................... | Claus von Boro (D) / Gaby Peñalba (S) |
Stavby .................................... | Román Calatayud; Paloma P. Cubero |
Kostýmy .................................. | Peris Hermanos |
Masky ..................................... | Ricardo Vázquez |
Hudba ..................................... | Ulrich Sommerlatte |
Produkce ................................ | Dokumentar und Colorfilm H. Neubert / Jesús Sáiz |
Doba natáčení ........................ | Červen - srpen 1959 |
Délka ...................................... | 98 min 48 s |
Premiéra ................................ | 20.10. 1959, Würzburg (Bavaria) |
Použitá literatura:
Autor článku - Zatinka, aktualizováno 14.12. 2012